Laten we beginnen met een kleine geschiedenisles. Nog niet zo heel lang geleden was Vietnam net als Korea verdeeld in een communistisch noorden en kapitalistisch zuiden. Reizend van zuid naar noord zien we niet heel veel verschil. Wat ons wel is opgevallen is dat de Noordvietnamezen een stuk toeristonvriendelijker zijn dan hun landgenoten in het zuiden. De natuur wordt er in elk geval niet minder mooi op. Het noorden van Vietnam is als snoep voor je ogen, je wilt niet stoppen met kijken.

Na onze stop in Hué zijn we doorgereisd naar Phong Nha om de beroemde grotten te bezoeken. Toen we aankwamen met de bus werden we opgehaald met de scooter taxi en zijn we in 10 minuten naar de andere kant van het dorp gebracht, naar ons hotel. De volgende ochtend vertrokken we richting “the Paradise cave” . Onze gids vertelde ons dat er pas geleden nog een nieuwe grot is ontdekt en dat er mensen op de wachtlijst staan om deze te bezoeken voor minstens $3.000. Dan viel onze €50,- best mee!  Ook schijnt het zo te zijn dat er nog mensen zijn gevonden in de grotten die weinig van de huidige samenleving afwisten en sinds de oorlog daar wonen.

Een andere toeristische trekpleister in Vietnam is Halong Bay. Na één nacht in Halong City vertrokken we per boot naar Cat Ba. We dachten dat we (na een bezoek aan vier reisbureautjes) een goede deal te pakken hadden, maar uiteindelijk ging alles mis wat er maar mis kon gaan (betaald voor grotten die we niet hebben gezien, betaald voor kayakken dat we niet mochten doen, busrit dubbel betaald…..). De volgende ochtend huurden we een scooter en gingen het eiland verkennen. De huurscooters zien er negen van de tien keer helemaal afgeracht (is dat een bestaand woord?) uit, maar dat is niet zonder reden. De wegen zijn niet zoals wij ze gewend zijn en zeker hier niet. Gelukkig hebben we ons zonder verwondingen kunnen vervoeren, spierpijn in m’n armen van het krampachtige sturen daargelaten.

Na een relax dagje op Cat Ba vervolgden we onze reis naar het noordelijke Sapa. In Sapa mocht onze warme kleding weer uit de backpack getrokken worden, het was hier aanzienlijk kouder. Wel fijn is dat we dan geen airco nodig hebben en lekker onder dikke dekens kunnen liggen, dat slaapt toch echt het lekkerst!

Vietnam_Sapa.jpgDe regio sapa is opgedeeld in allemaal kleine dorpjes met allen hun eigen klederdracht. Onze tweede dag in Sapa hebben we een homestay tour gedaan en werden we rondgeleid door een groep vrouwen. Het was een trek van 15 kilometer en volgens de stappenteller hebben we 23.582 stappen gezet en de tweede dag kwamen er nog eens 17.006 stappen bij. Het leek net alsof we op kamp waren. Met een groep van zeven sliepen we op een zolder met dikke matrassen en klamboes en hebben voor het slapengaan uiteraard nog allemaal spelletjes gespeeld. De tweede dag gingen we nog meer offroad en hebben we nog een stuk van het jungleachtige Sapa gezien. Ook bezochten we een Vietnamese basisschool. Ik voelde me echt een creap toen ik door had dat we daar als volwassen mensen foto’s aan het maken waren van kinderen. Als ik dat in Nederland zou doen had iemand me al lang aangeklaagd..

In Sapa moesten we helaas ook afscheid nemen van Tanitian (Tanita en Sebastian), onze nieuwe vrienden.Weer aangewezen op de meest awesome persoon die er bestaat vertrokken we naar Hanoi, de hoofdstad van Vietnam. Vanaf hier vliegen we zondag naar Bangkok.