5 oktober 2016 vlogen we met goedgevulde koffers naar IJsland, klaar om de kou te trotseren met wollen truien, jassen met bondkragen en natuurlijk alcohol.

Kaart route IJsland

Na onze landing op Kevlafik reden we met onze prachtige huurauto naar de hoofdstad, Reykjavik. Nadat we onze spullen hadden gedropt in een klein hotelletje zijn we maar gelijk het centrum van Reykjavik in gegaan. Waar je ook zo weer uit bent gezien er in heel Reykjavik maar 123.000 mensen wonen, wat ongeveer 8x minder is dan onze eigen hoofdstad.

De Hallgrimskirkja is de grootste kerk van Reykjavik

Reykjavik kan je zien als een hip dorpje. Ik heb ook het idee dat iedereen elkaar daar kent, maar dat is slechts een aanname. Als goed begin van de vakantie doken we een donkerbruine kroeg in waar ze bier verkochten voor €8,- per glas en een heerlijke soep in brood serveerden.

Joeri en Lianne in IJsland

Na onze eerste nacht in IJsland gingen we de volgende dag weer vroeg uit de veren en op pad naar de Geysir, wat echt fantastisch is om te zien! Geysir is afgeleid van het IJslandse werkwoord að gjósa, dat zoiets als spuiten of borrelen betekent en het doet z’n naam eer aan! Spuiten doet het zeker! Vanaf de Geysir vertrokken we naar de Gullfoss waterval waar ik voor het eerst even met mijn drone kon gaan spelen. Wat ik eigenlijk best wel eng vond! We sloten onze eerste daytrip af bij het nationaal park Thingvellir (IJslandse naam: Þingvellir).

Li & Joer driving IJsland

De volgende dag gingen we weer vroeg uit de veren en vertrokken we richting het hoge noorden. Goede muziek, gezellige autospelletjes en mooie uitzichten brachten ons ruim 6 uur later in Akureyri. De hoofdstad van het noorden. We zijn na een verfrissende douche en een diner in een lokaal restaurantje op tijd ons bed in gedoken. Na een goede nachtust onder de dikke wol en een stevig ontbijt in het hotel, hebben we onze biezen weer gepakt. Een dik uur rijden richting Husavik lag voor de boeg en daarna het IJslandse water op om walvissen te spotten.

Walvissen spotten in IJsland

Dik bepakt in 4 lagen inclusief rode vissersjas gingen we met zo’n 50 anderen wat water op. Het was heerlijk weer en de omgeving erg rustgevend. Met een stuk of 4 boten waren we aan het uitkijken naar walvissen. En gelukkig niet tevergeefs! Ze kwamen af en toe best dichtbij. Wat een enorme beesten. Helaas doen ze geen kunstjes, maar goed dit is ook geen Dolfinarium :-P.

Godafoss IJsland

Even wat eten onderweg en hup weer door in onze Chevrolet op naar Myvatn. Onderweg reden we langs de Godafoss watervallen (IJslands: Goðafoss, dat voor waterval van de goden staat). Een onwijs spectaculaire waterval waar je uren naar kunt kijken. Het water uit de Skjálfandafljót rivier komt uit in de Godafoss en valt in 30 meter breedte ongeveer 12 meter naar beneden. Het perfecte moment om weer even te vliegen met mijn drone. Alleen vond ik dat dus best eng, gelukkig kreeg Joeri hem al snel onder de knie zodat we toch de drone in actie hebben kunnen zien.

Drone IJsland

Een haluurtje later zaten we heerlijk warm in ons hotel in Myvatn: Hótel Laxá. Een mooi modern hotel inclusief uitgebreid ontbijt. Die avond aten we bij een schattige, kleine pizzeria in een houten hutje en ging het feest daarna verder in onze hotelkamer waar we de sterke drank uit de kast (of koffer) trokken. Een halve fles Bacardi later kregen we een telefoontje van de receptie, dat we het noorderlicht konden zien. Helaas was het niet heel denderend omdat het erg bewolkt was. We zagen een licht groene gloed en daar bleef het helaas bij. Geen dansend lichtspel in de lucht.

Myvatn IJsland

Die dag stond er weer veel op de planning. Myvatn is een actief vulkanisch gebied en wordt niet voor niets de Diamond Circle genoemd. Het gebied rondom het Myvatn meer is magisch en heeft iets sprookjesachtig. De hele dag zijn we in de weer geweest. We hebben de Hverfjall/Hverfell krater beklommen en gewandeld door Dimmuborgir, een wandelgebied binnen een prachtig vulkanisch landschap. Maar het absolute hoogtepunt was de Hverarönd (Mt. Namafjall). Een buitenaards landschap waar het stoom uit de grond komt en modder uit de aarde sputtert. Stoom en modder dat overigens verschrikkelijk stinkt naar rotte eieren, oftewel zwavel.

Hverarönd Myvatn

Deze indrukwekkende dag sloten we af in de Mývatn Nature Baths (Jardbodin vid Myvatn). Een heerlijke natuurlijke warmwaterbron. De warmte komt rechtstreeks van de vele geothermale bronnen. Na een warme douche en wassen met special zeep moesten we eerst nog een klein stukje door de ijskoude buitenlucht voordat we heerlijk konden onderdompelen in de warme Nature Baths. Nou ja onderdompelen tot je schouders, liever niet met je (geverfde) haar en sieraden onder water, dat kan namelijk verkleuren door het water.

Toen we aankwamen in het hotel hadden we een brief met een klacht gekregen! Onze kamer rook namelijk erg naar sigarettenrook en als het de volgende ochtend niet weg zou zijn moesten we een boete betalen van 50.000 IJslandse Kroon (€400,-) We hebben een hele deo fles leeggespoten en geslapen met het raam wijd open (we hielden elkaar wel warm met lichaamswarmte), maar kwamen wel mooi onder de boete uit!

Hafragilsfoss IJsland

En onze weg op ringweg nr 1 vervolgde. Nu richting Egilsstaðir. Onderweg met mister Vos reden we langs 3 andere fossen. De welbekende Detifoss, die 44 meter hoog is en ruim 100 meter breed. In de buurt van de Dettifoss liggen twee kleinere watervallen; Selfoss en het iets minder populaire Hafragilsfoss. Gezien het een paar kilometer hiken is om daar te komen slaan veel mensen de Hafragilsfoss over. Wij niet. Wat ons een paar hoogtepunten onderweg opleverde.

Die nacht sliepen we in een schattig hutje aan een meer waar een zonsondergang zorgde voor een sprookjesachtige setting.

Egilsstaðir IJsland

Ringweg nummer 1 verwelkomde ons weer de volgende morgen toen we verder gingen op weg naar Vík í Mýrdal met een tussenstop bij Jökulsárlón (gletsjer) en Skaftafell (waterval). De gletsjers waren erg mooi om te zien, onwijze brokken ijs drijvend in het water en gezellige zeehonden. Een mede drone-nerd wilde hier ook even wat mooie beelden schieten alleen had niet door dat de drone niet tegen water kan… Het regende een beetje en daardoor crashte de drone keihard op de weg en viel is stukken kapot! Zo zonde.

Als je de Godafoss & Detifoss hebt gezien vallen alle andere watervallen bijna in het niet. Maar toch bewandelden we een regenachtige weg om Skaftafell te zien. Drijfnat en koud waren we blij toen we na 2 uur wandelen toch eindelijk weer de auto in konden. Op naar Vik.

Detifoss IJsland

Bij Vík í Mýrdal schijnen mooie zwarte en rode stranden te liggen die we graag wilden zien. Alleen regende het pijpenstelen… We kochten een goede poncho en probeerden het maar gewoon. Na een vluchtig bezoekje aan de zwarte stranden reden we maar direct door naar Landeyjahöfn, vanaf daar zouden we namelijk de veerboot pakken naar de Westmaneilanden. Dit hadden we allemaal al van te voren geboekt. Toen we aankwamen moesten we nog ruim een uur wachten voordat we de boot op konden. Het kaartspel kwam uit de tas en een ouderwets potje pesten was ons tijdverdrijf. Na drie kwartier gingen we maar even naar binnen om onze benen te strekken en te vragen of we de boot alvast op konden. De vrouw achter de balie vertelde ons dat de boot helemaal niet ging vandaag vanwege de heftige storm…

Skaftafell IJsland

We hadden een overnachting geboekt op het eiland die we moesten annuleren en we moesten een nieuwe verblijfplaats vinden voor die nacht. We besloten om maar direct door te rijden naar Reykjavik. Joeri reed en ik regelde. Ik heb ongeveer 4 hotels gebeld, maar allemaal tevergeefs, ze waren al volgeboekt voor de avond. Uiteindelijk kwamen we uit bij een hip en modern hostel waar ze alleen nog plek hadden op een gemengde slaapzaal 1 nacht op een slaapzaal voor €70,-. Maar al met al was het wel erg gezellig! We hebben nog een keer gegeten bij het soep in brood tentje en na wat liters bier was het allemaal niet zo vervelend meer.

We kwamen als laatsten aan op de slaapzaal en zagen dat er een meisje in Joeri’s bed was gekropen. Nu moesten we allebei hoofd aan hoofd op de twee topbedden liggen. Het had eigenlijk wel iets, leek net alsof we op kamp waren. De volgende dag hebben we maar wat doelloos rond geslenterd en Vietnamese soepjes gegeten, we hadden namelijk al tickets besteld voor de Blue Lagoon in de avond en hadden nu eigenlijk liever al overdag daar heen gegaan. Nadat ik weer een paar keer had verloren met pesten, zijn we toch maar alvast naar binnen gegaan zodat we ons op tijd konden omkleden en onze vakantie heerlijk ontspannend konden afsluiten in de warme bronnen van de Blue Lagoon.

Joeri Lianne Blue Lagoon

De Blue Lagoon zou geweldig zijn voor je huid omdat het vol zit met mineralen, zouten, algen en silica. Na een masker van het silicamodder en appel cider voelden we ons weer als herboren en hadden we onze vakantie na alle tegenslagen toch mooi kunnen afsluiten. De laatste nacht sliepen we in een hotel vlakbij het vliegveld en moesten we rond 4 uur s’nachts uit de veren om de auto terug te brengen en het vliegtuig naar Amsterdam te halen.

1 tip voor een rondreis in IJsland

Neem een auto met onbeperkte kilometers! Dat hadden wij helaas niet gedaan en daarom kwamen we op de laatste dag voor een flinke eindafrekening te staan omdat we meer km’s hadden gereden dan we hadden gedacht van te voren, dat kost 70 cent per kilometer.. en dat tikt aardig aan als je meer dan 100 km er overheen zit.

IJsland is een absolute aanrader!