De eerste dag in Dalat gingen we op pad met twee gidsen en hebben we onze eerste abseillessen gekregen. In het begin denk je waar ben ik in hemelsnaam aan begonnen? Maar al snel hadden we de smaak te pakken en vonden we het jammer dat de tijd zo snel ging. We hebben in totaal drie keer geabseild en twee keer gesprongen van vijf meter hoogte. Na de intensieve ochtend hebben we als late lunch gepicknickt op een parkeerterrein met broodjes en vers fruit.

Ook de tweede dag in Dalat was een actieve dag voor ons. Wederom werden we opgehaald door twee Engelssprekende gidsen, maar ditmaal op de motor. Mijn chauffeur stelde zichzelf voor als Phan. Met het warme weer was het wel erg lekker om een beetje af te koelen achterop de motor met de wind in onze haren. Terwijl Phan de scherpe bochten in de bergen met gemak nam, trapte ik achterop mijn denkbeeldige rem in. De eerste stop was een prachtig uitzicht op een dal van Dalat. Als we niet beter wisten dachten we dat we in de bergen van Zwitserland reden. We hebben een koffieplantage, een zijdefabriek en een kricketfarm bezocht en daarbij kon een krekelproefferij natuurlijk niet ontbreken. Het was erg raar om een gefrituurde krekel te eten, maar het was zeker niet vies (het had nog lekkerder geweest als ik ‘m kon dippen in de mayo ;-)). Na de lunch hebben we 60 km gereden naar de Pongour waterval en dat was de zadelpijn meer dan waard. De Pongour waterval had echt iets magisch. Hierna begon de lange rit terug naar het hotel die even werd onderbroken door een tropische regenbui.

De mensen die mij een beetje kennen weten dat ik een zeikwijf ben (als in, ik moet vaak plassen). Maar daardoor zie je wel een andere kant van Vietnam, namelijk de toiletten. Ook tijdens onze regenbui-stop moest ik even mijn miniblaas legen en werd door een vrouwelijke winkeleigenaar naar haar huis begeleid. Zo komt mijn handicap toch nog van pas een krijg ik de kans om wat van het huishouden van Vietnamezen te zien.

Na Dalat ging onze weg verder via Nha Trang naar Hoi An met de party slaapbus. Hoi An is een authentiek stadje, dat bekend staat om de vele lampionnen en tailors. Mijn inner-shopahollic kwam gelijk naar boven. Het liefst had ik 100 verschillende jurken op maat laten maken, maar helaas past dat allemaal niet in mijn backpack (en ook mijn reisbudget laat het niet toe). Uiteindelijk heb ik vier jurken op maat laten maken voor in totaal €90,-. Ook dit was nog steeds boven m’n dagbudget, maar dan maar een paar dagen leven op droog brood… Nu we inmiddels alweer wat dagen verder zijn is volgens Jaleesa (onze reisboekhoudster) alles alweer enigszins rechtgetrokken. We hebben Hoi An als echte Nederlanders verkend (en mijn vader zal trots op me zijn), namelijk op de fiets. In het oude centrum van Hoi An mogen geen auto’s komen. Niet dat het daardoor minder druk is in het verkeer, de fietsers en scooters vliegen je om de oren. Ik ben werkelijk waar verliefd geworden op Hoi An, niet alleen omdat je er goedkoop kleding op maat kunt laten maken (misschien een klein beetje (a)), maar het is zo’n sfeervol en romantisch stadje.

De tweede avond in Hoi An hebben we heerlijk gegeten met onze handen. We mochten onze eigen loempia’s samenstellen en dopen in een lekker sausje. Nadat we onszelf letterlijk hadden volgevreten zijn we gaan drinken en bierpongen met een groep Nederlanders en één duitser

HoiAn_Naar_Hué

Helaas kwam ook aan ons verblijf in Hoi An een eind. Als echte locals zijn we verder getrokken op de scooter naar Hué. We namen de toeristische route door de bergen om zo ook nog wat van het landschap mee te pakken. Toen we nog geen anderhalf uur onderweg waren, waren we al gestrand vanwege een lekke band. En wie kan je beter oplichten dan toeristen in nood in een land waar weinig Engelssprekende mensen wonen? Voor iets te veel geld hebben we de band laten maken, maar gelukkig konden we weer verder touren. Na ruim tien uur rijden kwamen we afgepeigerd aan in Hué. Vooral het laatste stuk was pittig, vanwege de slechte en weinig verlichtte wegen. Maar we hebben het overleefd!